Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Klubdélután 2021.11.18.

2021.11.18

Klubdélután 2021. november 18. csütörtök 14 óra

 

Az év utolsó előtti klubdélutánját megtartottuk a járványügyi szabályok betartásával. Ezen a napon 35 klubtársunk tudott eljönni, mindenki beoltott, többen már a 3. oltáson is túl vannak. Ugyan még nem jött érvénybe az a szabály, hogy zárt térben kötelező a maszk viselése, különös tekintettel az üzletekben, orvosi rendelőkben, színházban, moziban, közösségi helyeken, a tagság viselte a maszkot!

A mai klubdélutánon több napirendi pontunk is volt, mondhatni sűrű volt a programunk!

 

  1. napirendi pont: Lányi Aladár nyá. őrnagy előadása A jövő közlekedéséről, avagy mivel fogunk közlekedni a belsőégésű motoros autók leállása után?

 

Kezdetben volt az ember, aki először csak gyalogosan közlekedett, aztán jött a ló, amivel már sokkal hosszabb utakat volt képes megtenni. A ló remek közlekedési eszköznek bizonyult, hiszen nem igényelt sok „karbantartást”, hiszen megeteti magát a legelőn, hazatalál és nem utolsó sorban a ló 20-30 évig is elél, így, ha egy valamikori ember az ősidőkben kapott gyerekkorában egy kiscsikót, az elkísérte szinte egész életében, a haláláig társa tudott lenni!

 

Amíg a szárazföldön lóval jártak az emberek, addig a vízen először a kifaragott farönkökön úsztak, aztán idővel egyre jobb hajókkal tudták átszelni a tengereket, sőt az óceánokat is! A vitorláshajó építés története 4000 évre tekint vissza!

 

Az ipari forradalom elhozta a gőzgépeket, és azok felhasználása szerteágazó volt, a gazdaság minden ágában hasznosnak bizonyult.

 

Majd a 19. század nagy felfedezése a belsőégésű motoros járművek, amelyek forradalmasították a közlekedést. 1885-ben mutatták be a Patent-Motowagen Benz autóját, de nem aratott sikert, mert túl veszélyesnek találták az emberek. Aztán az történt, hogy Benz felesége egyik reggel bepakolta a gyerekeket és a csomagokat egy ilyen autóba, és elment a 180 km-re lakó szüleit meglátogatni. Majd a látogatás végeztével haza is ment vele. Na, persze több napi kaland volt ez akkoriban, hiszen 25-30 km/óra sebeséggel robogott az 1-1,5 lovas motorral felszerelt kocsi, amin rajta ült a család meg hát a csomagok, és az autónak volt egy-két műszaki problémája is, amit a hölgy ügyesen megoldott! Viszont a hölgy sikeres útja elhozta az autónak a hírnevet, és hamarosan mindenki már autóval akart közlekedni. Olyan gyors iramban kezdődött meg az autógyártás fejlesztése, hogy 1902-ben a Renault már versenyautókat is gyártott.

 

Az autók elterjedése azonban magával hozott más problémákat. Az amerikaiak megfigyelése, hogy a belsőégésű, főleg a diesel üzemanyagot használó motorok okozzák a nagymértékű szmogot. Onnan indult el az a törekvés, hogy az autók káros anyag kibocsátása minél alacsonyabb legyen. Ma már az autóipar elkötelezte magát emellett, a Mercedes és a Peugeot már 2019-ben leállt a diesel motorok fejlesztésével, a Honda pedig 2021-től nem is árusít diesel autót.

 

Cél lenne a villamos motorok üzemeltetése, de az elektromos erőművek jelenlegi kapacitása nem elegendő ehhez! Hiszen itt nem csak a személyautók sokasága okozza a levegőszennyezést, hanem nagyon sok vonat, hajó, gyár, és ezek energia szükséglete sokszorosa a személyautókénak.

 

Az autóipar sok-sok milliárdot áldoz a villamos és önvezérlésű járművek fejlesztésére. A Tesla mod 3-ja már 500 km-es távot tud megtenni akkumulátorral, de ezek az akkumulátorok, amelyek ekkora teljesítményre képesek, már ipari méretűek és nagyságúak, amelyek nagyon megdrágítják a járművet.

 

Számos feltaláló szeretné találmányával megoldani az emberek közlekedési igényét, láttunk is pár jó ötletet, pl. repülő motorbicikli, vagy a motorizált bőrönd.

 

A Föld népessége egyre növekszik, és mindenki közlekedni akar. Minél hosszabb távokat egyre rövidebb idő alatt szeretnének megtenni. De az egyre növekvő gépkocsi park közlekedési csődje a városokban tapasztalható dugók, forgalmi akadályok, balesetek, és ez sok fejtörést okoz a közlekedési szakembereknek és fejlesztő mérnököknek.

 

Mi is lehet a megoldás?

 

Vízen: A nagy teher-és személyszállító hajók többsége ma még diesel motorokkal üzemel, vannak törekvések a foszilis üzemanyag kiváltására pl. atomerőművel villamosított hajók, vagy a szélerőt kihasználó nem vitorlát, hanem un. KITE-t (mint egy siklóernyő) használó óriás hajók.

 

Levegőben: A levegőben való közlekedés a jövő nagy lehetősége, hiszen ma már a szárazföldön, a nagyvárosokban elviselhetetlen a forgalom! Lehet, hogy az autóink is felemelkednek majd? Várható, hogy egyre inkább elterjednek majd a saját tulajdonú kisrepülőgépek, illetve számos fejlesztés folyik a nagygépek területen is. (Sukhoi üzleti jet SST).

 

Földön: A vasúti közlekedésben óriási fejlesztések folynak. A  közepes távolságú utakra a vasút a legjobb. A francia TGV, a japán SINKANZEN, vagy a honkongi MAGLEV vonat már hihetetlen sebességekre képeses. A MAGLEV vonat a próbapályán elérte az 1000 km/óra sebességet! Másfél óra alatt Párizsban lenni? 15 perc alatt Bécsben?  Még elképzelni sem tudom!

 

A tömegközlekedésre megoldás lehet az önvezérelt buszok, már láthatunk is egy ilyen prototípust közlekedni Bécsben.

 

Cél lehet a fejlesztéseknél az a tény, hogy az emberek saját autót vesznek, sok családban 3-4 autó is van, hogy mindenki megélhesse az utazás szabadságát. De ez nagy teher a Földnek, hiszen tudjuk, hogy az autókat 98 %-ban csak tároljuk és 2 %-ban használjuk. Nem hatékony! Lehetnének olyan önvezérlésű autók, buszok, amik számítógépek kapnák meg az utazási igényeket (akár, mint a lift), és taxi módjára felvennék az utasokat a megadott helyeken. Ennek az érzékelő rendszerek és a nagyteljesítményű számítógépek a működési alapja.

 

Vagy az okos város elképzelés! Lennének olyan méretű házak, mintha egy kisváros lenne. Minden megtalálható lenne benne, a lakóknak el sem kellene hagyniuk a házat. Szédítő ötlet!

 

Vagy itt van a vákuumvonat (hiperloop) elképzelés. Olyan lenne, mint egy csőposta nagyban. Óriási csőhálózatot kell kiépíteni ehhez, de az energiát a vákuum adná, és nem szennyezné a környezetet.

 

Nagyon érdekes előadás volt, csak csodálkoztunk a sok, szinte hajmeresztő ötlettől, amit a közlekedési fejlesztő mérnökök és feltalálók kitalálnak, de a jövő eljön, és ezek a számunkra még ésszel felfoghatatlan gépek, és megoldások is!

 

  1. napirendi pont: Hajnal Irén idegenvezető tájékoztatása a közelgő adventi kirándulásról, amikor megtekintjük a felújított Belvárosi templomot.

 

  1. napirendi pont: Szabó György tag, a Szociális és Kegyeleti Bizottság tagja beszámolt a bizottság legutóbbi gyűlésén elhangzott, a tagságot is érintő ügyekről.

 

  1. napirendi pont: A születés- és névnaposok megünneplése.

 

A finom italok és házi sütemények elfogyasztása és a kellemes beszélgetés után jókedvűen indultunk hazafelé!

 

Írta: Mátrai Zsuzsa tag

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A mappában található képek előnézete Klubdélután 2021.11.18.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.