Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

2019.05.16 Klubdélután

Klubdélután 2019. május 16. csütörtök 14 óra

 

  1. napirendi pont: A mai délutánon klubtagunk, Lányi Aladár nyá. őrnagy a drónok történetéről tartott előadást.

 

Mi is az a drón?

 

Drón (Drone) = Pilótanélküli, távirányított, repülni képes eszköz.

 

Az olcsó játékhelikoptertől a drágább quadrocoptereken át a több millió dollár értékű, programozható eszközökig bármit tekinthetünk drónnak.

 

A drónok osztályozása:

  1. Katonai felhasználás
    1. Felderítés
    2. Szárnyas rakéták (fegyveres, támadóeszközök)
    3. célrepülő eszközök
  2. Polgári felhasználású ipari eszközök
    1. Földfelszín megfigyelésére használt eszközök
    2. Tárgyak szállítására használható eszközök (légitaxi)
  3. Civil, szabadidős tevékenység során használt eszközök
    1. Fényképező funkcióra használtak
    2. Repülés szimulációs célból reptetett eszközök
    3. Egyéb célúak (művészeti célok)

 

Alapvetően a pilóta nélküli repülő fejlesztés már a 20. század elején elkezdődött.

 

1918. október 2-án mutatták be az első pilóta nélküli gépet, a Kettelring és Orville Wright által fejlesztett  „BUG” modellt. Ez a repülő 350 kg súlyú volt, és 80 kg bombát el tudott szállítani 110 km távolságra, de nagy volt a találati hiba százalék, ami akkor még nem volt olyan probléma!

 

Az I. világháború alatt, 1916-18 között magyar repülőmérnökök is kifejlesztettek egy repülni képes modellt, a PKZ (Petróczy-Kármán-Zurovecz) néven ismertté vált elektro- vagy robbanómotorral üzemeltetett repülőt, mely az Asbóth féle légcsavarral volt felszerelve. Súlya 650 kg volt, 2-2 190LE-s Austro-Daimler elektromotor segítette a felemelkedését, melyek 195kW-os energiaszükségleteit közvetlen földi kábel összeköttetéssel oldották meg. A elsõ 4 sikeres tesztrepülés - jobban mondva emelkedés - 1918 márciusában volt.
Azonban a kísérletek folytatását a motor leégése miatt fel kellett függeszteni.

 

A háború után az ilyen repülők használata a hadseregben okafogyottá vált, ezért a további fejlesztéseket beszüntették.

 

A II. világháborúban a németek már 1942-ben használtak bombázásra pilóta nélküli szárnyasbombákat, a „V-1”- et. Hihetetlen teljesítményekre voltak képesek, már 350 km-re is elrepültek, és akár 800 kg bombát is el tudtak szállítani! Ebből a flying bombákból közel 3000 darabot gyártottak a németek, és legalább 2000 darabot be is vetettek, főleg Londonra és Amszterdamra zuhant le a legtöbb. London védelmére gázballon falat emeltek, az tudta megvédeni a bombázó repülőgépektől.

 

A németek fel nem használt repülő bombáit a nyertes csapatok szerezték meg, és a háború után ezekből a gépekből kísérletezték ki a szovjetek és az amerikaiak a saját modelljeiket.

 

A műholdak és a z új vezérlési irányvonal óriási ugrás jelentett a távolról irányítható repülők fejlesztésében. Ma már a GPS-sel olyan pontosan lehet célozni, hogy a célépület ablakán be lehet találni több ezer km-es távolságból. Ezekre a gépekre már felszerelhetők a webkamerák, melyek tökéletes képet adnak a megfigyelt objektumokról.

 

Ma már nem csak a hadsereg, de a polgári élet számos területén használatosak a drónok, megfigyelésre, csomagszállításra, és akár már személyszállításra is alkalmasak.

 

Igen! Ez az, ami még nem volt! A fejlesztések már ott tartanak, hogy a németek 2025-ig forgalomba állítják az 5 személyes LILIUM nevű légi taxijukat. Repülő autó! Ez a jövő!!!

 

És a fejlődés végtelen!

 

  1. napirendi pont: Hajnal Irén idegenvezető tájékoztatása a közelgő kirándulások tudnivalóiról, és kihirdette, hogy a május 14-ei és 21-ei lillafüredi kirándulásra még van egy-két szabad hely.

 

  1. napirendi pont: A születés- és névnaposok megünneplése.

 

A finom italok és házi sütemények elfogyasztása és a kellemes beszélgetés után jókedvűen indultunk hazafelé!

 

Írta: Lányi Aladár nyá. őrnagy és Mátrai Zsuzsa tagok

 

 

 

 

 

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.